De ce, cat si cum ne expunem la soare

Acest material reprezinta rezumatul seriei de articole despre Vitamina D documentate de Cristela Georgescu, Specialist in Sanatate si Nutritie Holistica. Pentru a citi intreg serialul si articolele detaliate, vizitati www.cristelageorgescu.ro


 

 

 

Omul modern este bombardat cu tot felul de mituri si frici, asa s-a ajuns la ideea ca soarele este nociv si ca trebuie sa ne protejam in permanenta de el, insa soarele inseamna viata, este la fel de necesar sanatatii umane cum sunt hrana, apa, oxigenul si activitatea fizica, asa cum spune Dr. Michael F. Holick o autoritate internationala in vitamina D.

Organismul uman are nevoie de vitamina D, aceasta aduce beneficii in reglarea metabolismului calciului, profilaxia si tratamentul rahitismului, tratamentul psoriazisului, reglarea multiplicarii celulare deci tinerea sub control a evolutiei cancerului si protejarea sistemului imunitar.

In trecut oamenii petreceau suficient timp in aer liber si nu era atata poluare, insa in ultimele decenii, stilul de viata al omului s-a modificat radical. Petrecem cea mai mare parte a timpului in spatii inchise, ne deplasam cu masina…

Vitamina D este produsa de organism in momentul in care radiatiile ultraviolete (UVB) ating pielea. Bineinteles, vitamina D exista si in alimente (ciuperci si peste gras salbatic), insa pentru a ne asigura doza optima sunt necesare niste cantitati imposibil de acoperit (de exemplu ar trebui sa consumam zilnic 3 cutii de sardine sau 20 de pahare de lapte fortificat cu vit D, 50-100 galbenusuri de ou sau 200g de somon salbatic).

Simptomele carentei de vit D sunt usor de trecut cu vederea (oboseala, dureri de oase si muschi) si pot fi usor confundate cu simptomele altor afectiuni.

Exista cateva lucruri despre sinteza si productia vitaminei D care nu prea se stiu si care merita clarificate pentru o intelegere mai exacta a ceea ce se intampla cand ne expunem la soare si ce inseamna o expunere corecta, atat pentru sinteza de vitamina D cat si pentru evitarea efectelor nocive ale radiatiilor solare.

Productia de vitamina D prin expunerea la soare depinde de durata si intensitatea expunerii, de latitudine, de intervalul orar, de nivelul de poluare atmosferica, de anotimp, de tipul de piele si suprafta expusa.

Vitamina D sintetizata la nivelul pielii, in contact cu soarele, sau cea din alimente este intr-o forma inactiva, pentru a se activa si a fi utilizata de organism trebuie sa urmeze niste etape de hidroxilare in ficat si rinichi. Deci fara ficat si rinichi sanatosi utilizarea vitaminei D de catre organism este imposibila.

Exista cateva mituri legate de expunerea la soare rezultate din neintelegerea corecta a fenomenelor ce se petrec in momentul expuneii la soare.

  1. Soarele este bun inainte de 10 AM si dupa 3 PM (FALS!) Radiatiile UVA (cele pana la 10 si dupa 3) nu ard, este adevarat, dar au efect de imbatranire prematura si distrugere a celulelor pielii, iar in caz de expunere indelungata sunt la fel de periculoase ca si cele UVB (10-3). In caz de expunere prelungita la soare e nevoie de protectie atat impotriva radiatiilor UVB, cat si a celor UVA.
  2. Intre 10AM si 3PM soarele trebuie evitat complet (FALS!). Tocmai acest interval este optim pentru productia vitaminei D (radiatiile UVB).

 

Datorita cremelor de protectie solara, care protejeaza de arsuri (adica de radiatiile UVB) s-a inlesnit expunerea oamenilor la soare timp indelungat. Insa doze peste masura de mari de radiatii UVA ce penetreaza adanc in straturile pielii si afecteaza elasticitatea structurilor celulare generand un surplus de radicali liberi si crescand riscul de melanom malign. Radiatiile UVB atunci cand produc arsuri solare sau inrosirea pielii contribuie major pe termen lung la cancerul de piele nemelanomatos (carcinom).

 

Datorita efectul sau nociv este bine sa evitam expunerea la soare intre orele 10 dimineata si 3 dupaamiaza, insa pentru productia de vitamina D tocmai aceasta perioada aduce cele mai mai beneficii. Insă, exista cateva indicatii de expunere la soare :

  1. De 2-3 ori pe saptamana, in timpul perioadelor cand se poate face vitamina D (mai-octombrie),
  2.  25 % din suprafata corpului sa fie descoperita (de exemplu brate+picioare),
  3. Fara crema cu factor de protectie (SPF),
  4. Expunerea sa fie doar un sfert din cat stiti ca va ia pana sa va inrositi usor (acest timp depinde de tipul de piele),
  5. Cu cat soarele este mai sus cu atat mai multa vitamina D producem,
  6. Radiatiile UVB sunt blocate de sticla, deci vitamina D nu se poate produce prin fereastra sau in masina,
  7. Dupa perioada necesara productiei de vitamina D trebuie fie sa evitam expunerea la soare fie sa folosim protectie solara (creme, imbracaminte cu protectie UV) pentru a reduce riscul de cancer de piele cat si de riduri.

Un exemplu ar sa nu stati deloc la soare intre 10 si 15 decat strict minutele destinate pentru producerea vitaminei D, in rest dimineata la aerosoli si seara si intotdeauna cu protectie.

Important: Feriti copiii de arsuri solare provocate ca urmare a expunerii indelungate la soare, sau a expunerilor intermitente si protectie inadecvata. Aproape toate distrugerile provocate de soare apar in copilarie si adolescenta. Chiar daca expunerea la soare si arsurile de piele in copilarie nu inseamna neaparat ca vom face cancer de piele, sansele sunt mai mari decat la cei care au evitat asta.

Exista o metoda extrem de facila pentru a determina de cat soare e nevoie pentru a produce minim de vitamina D in conditii de siguranta. Tabele Holick se bazeaza pe tipul pielii, localizarea geografica (dupa latitudine) si anotimp.

Pentru inceput trebuie sa evaluati ce tip de piele aveti:

Tip 1: intotdeauna se arde si niciodata nu se bronzeaza

Tip 2: se arde usor si se bronzeaza greu

Tip 3: uneori se arde si se bronzeaza gradual

Tip 4: uneori se arde si intotdeauna se bronzeaza

Tip 5: aproape nu se arde si intotdeauna se brozeaza

Tip 6: niciodata nu se arde si se bronzeaza foarte inchis (populatia de culoare)

 

Conform Tabelelor Holick, in Romania timpii (in minute) de expunere la soare pentru vitamina D in perioada iunie-august sunt:

11 AM – 3 PM                    8 AM-11 AM / 3 PM – 8 PM

Tip 1: 2-8 min                                10-15 min

Tip 2: 5-10 min                              15-20 min

Tip 3: 15-20 min                            20-30 min

Tip 4: 20-25 min                            30-40 min

Tip 5-6: 25-35 min                         40-60 min

In minutele destinate producerii de vitamina D nu trebuie sa folosim protectie solara. Factorul de protectie solara (SPF) din creme impiedica total organismul sa produca vitamina D de la soare.

In afara minutelor destinate productiei de vitamina D, fie evitam expunerea la soare fie folosim creme cu factor de protectie.

Exista variante de creme cu protectie solara fara parabeni, alcool, PEG, derivate din petrol, propylene glycol, ce ofera protectie atat impotriva radiatiilor UVB (arsurilor) dar si a celor UVA.

Cea mai simpla protectie solara si 100% naturala este uleiul de cocos, de samburi de struguri, de galbenele, insa acestea au un SPF foarte mic estimat la maxim 3. Adica protejeaza atata timp: timpul cat iti ia sa te inrosesti usor inmultit cu 3 (SPF). Deci daca te inrosesti in 5 min, te protejeaza 15 min si tot asa. Necesita aplicari foarte dese, insa respecta principiul conform caruia nu trebuie sa pui nimic pe piele din ce nu ai baga in gura.

 

 

 

 

Adaugati un comentariu